Pengajaran Inkarnasional di Tengah Himpitan Kekerasan Struktural dan Kultural di Indonesia

Paulus Eko Kristianto

Abstract


Structural and cultural violence is a part of the Indonesian context. This violence can be responded to by various studies. This article tries to offer an alternative in terms of incarnational teaching. Incarnational teaching is done by drawing inspiration from the incarnation of Jesus into the world. The discussion in this article is built using library research on related books and journals. This research shows that incarnational teaching has the potential to be an alternative in dealing with structural and cultural violence. This is done by considering the discussion of its foundations related to structural and cultural violence, shalom as a theological basis, the identity of incarnational teaching, phenomenological methods in incarnational teaching, and theological reflection on experiences in incarnational teaching, and implementation of incarnational teaching. In the process, incarnational teaching is carried out in schools and churches as a manifestation of the faith community.

Abstrak

Kekerasan struktur dan kultural menjadi salah satu bagian dari konteks Indonesia. Kekerasan ini bisa ditanggapi dengan berbagai kajian. Artikel ini mencoba menawarkan alternatif dari sisi pengajaran inkarnasional. Pengajaran inkarnasional dilakukan dengan menarik inspirasi dari inkarnasi Yesus ke dalam dunia. Diskusi di artikel ini dibangun dengan menggunakan penelitian pustaka terhadap buku dan jurnal terkait. Penelitian ini menunjukkan bahwa pengajaran inkarnasional berpotensi menjadi salah satu alternatif menghadapi kekerasan struktural dan kultural. Hal ini dilakukan dengan mempertimbangkan diskusi fondasinya berkaitan kekerasan struktur dan kultural, shalom sebagai dasar teologi, identitas pengajaran inkarnasional, metode fenomenologi dalam pengajaran inkarnasional, refleksi teologi terhadap pengalaman dalam pengajaran inkarnasional, dan implementasi pengajaran inkarnasional. Pada prosesnya, pengajaran inkarnasional dilakukan di sekolah dan gereja sebagai wujud dari komunitas iman.



Keywords


pengajaran inkarnasional, shalom, metode fenomenologi, kekerasan struktural, kekerasan kultural

References


Brueggemann, W. (2001). Peace: Understanding Biblical Themes. Chalice Press.

Christiani, T. K. (2011). Pendidikan Perdamaian di Indonesia. In A. Permata (Ed.), Memulihkan, Merawat, dan Mengembangkan Roh Perdamaian: Peringatan 25 Tahun Pusat Studi dan Pengembangan Perdamaian Universitas Kristen Duta Wacana. Pusat Studi dan Pengembangan Perdamaian.

Dewantara, A. W. (2010). Mempromosikan Pendekatan Fenomenologis dalam Pendidikan Agama Katolik. Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 3(2), 30–39.

Galtung, J. (1969). Violence, Peace, and Peace Research. Journal of Peace Research, 6(3).

Galtung, J. (1990). Cultural Violence. Journal of Peace Research, 27(3), 291–305.

Handaru, B. I. W. (2021). Sosio-Teologis: Dialektika Sosial Budaya Mengenai Inkarnasional Pelayanan Kristus Dalam Kitab Injil. Voice: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(2).

Høivik, T. (1977). The Demography of Structural Violence. Journal of Peace Research, 14(1), 59–73. https://doi.org/10.1177/002234337701400104

Moore, M. E. (1983). Education for Continuity and Change: A New Model of Christian Religious Education. Abingdon Press.

Moore, M. E. M. (1998). Teaching From The Heart: Theology and Educational Method. Trinity Press International.

Ratag, L. P. (2020). Teologi Inkarnasi Sebagai Pola Misi Gereja Menuju. Titian Emas, 1(1), 1–12.

Tieken, S. (2013). Ketiadaan Kewarganegaraan Pada Anak-Anak Rohingya sebagai Bentuk Kekerasan Struktural Berbasis Etnis (Studi Kasus Anak-Anak Pengungsi Rohingya di Community Housing Wisma YPAP Medan). Jurnal Kriminologi Indonesia, 9(1), 51–65.

Yewangoe, A. A. (2005). Kekerasan Struktur dan Kultur serta Akibat-akibatnya. In E. M. Sitompul (Ed.), Agama-agama, Kekerasan, dan Perdamaian. Bidang Marturia PGI.

Yoder, P. B. (1997). Shalom: The Bible’s Word for Salvation, Justice, and Peace. Wipf and Stock Publishers.




DOI: https://doi.org/10.47530/edulead.v3i2.116

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Paulus Eko Kristianto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By:

                 JournalStories Main logo

Published by: Sekolah Tinggi Agama Kristen Terpadu Pesat Salatiga
Institution Website: http://stak-pesat.ac.id/
Address: RT09/RW01, Desa Lopait, Kecamatan Tuntang, Kabupaten Semarang - Jawa Tengah
e-jurnal Website: http://stak-pesat.ac.id/e-journal/index.php/edulead/index
e-ISSN: 2722-5658 p-ISSN: 2722-645X

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0). 

 

View My Stats