Upaya Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Pembentukan Karakter Remaja Di Masa Pandemi Covid-19

Astrid Maryam Yvonny Nainupu, I Putu Ayub Darmawan

Abstract


The Covid-19 Pandemic period hit Indonesia and affected the learning system in schools. Schools should run distance education. This makes it difficult for teachers in schools, including Christian Religious Education Teachers, to educate children so that their character is formed. The focus of this paper is the efforts of Christian Religious Education Teachers to shape the character of teenagers during the Covid-19 pandemic. The writing uses library research methods and Bible interpretation to provide ideas about efforts to build the character of teenagers during the pandemic. These efforts include making a teaching curriculum based on Bible teaching both doctrinally and practically, which focuses explicitly on the fruit of the Spirit in this discussion. Then apply creative learning methods based on information technology. Teachers can also take an enthusiastic approach to teenagers and become trusted friends simultaneously and guide them based on the truth of God's Word. Teachers also establish communication and provide parenting classes for parents so that parents also have the provision to shape the character of Christ in their children.

Abstrak

Masa Pandemi Covid-19 yang melanda Indonesia dan memengaruhi  sistem pembelajaran di sekolah. Sekolah harus menjalankan pendidikan jarak jauh. Hal ini menyulitkan para guru di sekolah, termasuk guru Pendidikan Agama Kristen yang tugasnya mendidik anak-anak agar karakter mereka dibentuk. Fokus dari penulisan ini adalah usaha guru Pendidikan Agama Kristen untuk membentuk karakter anak remaja di masa pandemi Covid-19. Penulisan menggunakan metode penelitian pustaka sehingga dapat memberikan gagasan tentang upaya pembentukan karakter anak remaja tetap dapat dilakukan di masa pandemi. Usaha itu antara lain membuat kurikulum pengajaran yang berdasarkan pada pengajaran Alkitab baik secara doktrinal dan praktika yang secara khusus dalam pembahasan penulisan ini berfokus pada buah Roh. Kemudian menerapkan metode pembelajaran yang kreatif yang berbasis teknologi informasi. Guru juga dapat melakukan pendekatan secara intens kepada anak remaja dan menjadi sahabat yang dapat dipercaya sekaligus serta dapat membimbing mereka berdasarkan kebenaran Firman Tuhan. Guru juga menjalin komunikasi dan menyediakan kelas-kelas parenting bagi para orang tua sehingga orang tua juga memiliki bekal untuk membentuk karakter Kristus dalam diri anak mereka.


Keywords


Christian Religious Education Teacher, Character of Teenagers, Covid-19 Pandemic

References


Alkitab (TB). (2011). Lembaga Alkitab Indonesia.

Anthony, M. J. (2012). Foundations of Ministry. Gandum Mas.

Arifianto, Y. A. (2020). Pentingnya Pendidikan Kristen dalam Membangun Kerohanian Keluarga di Masa Pandemi Covid-19. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 5(2), 94–106.

Arizona, K., Abidin, Z., & Rumansyah, R. (2020). Pembelajaran Online Berbasis Proyek Salah Satu Solusi Kegiatan Belajar Mengajar Di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(1), 64–70. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i1.111

Barnes, A. (1868). Notes, critical, explanatory, and practical, on the Book of psalms. Edward Knight.

Barnes, A. (1960). Barnes Notes on the New Testament. Kregel Publications.

Berkhof, L. (2004). Teologi Sistematika: Doktrin Manusia. Momentum.

BibleWorks 10 (BW10rev7). (2018).

Brill, W. J. (2003). Dasar Yang Teguh. Kalam Hidup.

Calvin, J. (2006). Institutes of the Christian Religion (J. T. McNeill (Ed.); Volume 1). Westminster John Knox Press.

Choirunissa, R., Syamsiah, S., & Komala, I. R. (2020). Analisis Deteksi Dini Kesehatan Jiwa Remaja Di Masa Pandemi Covid-19. Universitas Nasional.

Clarke, A. (1967). Adam Clarke’s commentary on the Bible (R. Earle (Ed.)). Baker Book House.

Clarke, A. (1977). Clarkes Commentary Volume 3 Matthew- Revelations. Baker Book House.

Darmawan, I. P. A., Giawa, N., Katarina, K., & Budiman, S. (2021). COVID-19 Impact on Church Society Ministry. International Journal of Humanities and Innovation (IJHI), 4(3), 93–98. https://doi.org/10.33750/ijhi.v4i3.122

Departemen Dogma, S. G. K. T. (1995). Di Atas Dasar Yang Teguh. Sinode Gereja Kristus Tuhan.

Douglas, J. D. (1996). Ensiklopedia Alkitab Masa Kini, Jilid II. OMF/BIna Kasih.

Erickson, M. J. (2001). Introducing Christian Doctrine. Baker Book House.

Garland, K. R. (2012). Pendidikan Pemuda Kristen. In M. J. Anthony (Ed.), Foundations of Ministry an Introduction to Christian Education for a New Generation (pp. 173–186). Gandum Mas.

Garret, J. L. (1996). Systematic Theology: Biblical, Historica & Evangelical, Vol. 1 (1st ed.). Wm. B. Eerdmans Publishing Co.

Gill, J. (1999). Commentary on Colossians 3 - The New John Gill Exposition of the Entire Bible. StudyLight.Org.

Grudem, W. (2000). Systematic Theology; An Introduction to Biblical Doctrine. Zondervan Inter-Varsity Press.

Guthrie, D. (2012). Pengantar Perjanjian Baru Volume 1. Penerbit Momentum.

Harmadi, M., & Jatmiko, A. (2020). Pembelajaran Efektif Pendidikan Agama Kristen Generasi Milenial. PASCA : Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 16(1), 62–74. https://doi.org/10.46494/psc.v16i1.72

Hasbi, I., Fuadi, A., Nadeak, B., Arifudin, O., Juliastuti, J., Lestari, A. S., Utomo, W. T., Rianita, N. M., Fatmasari, R., Pasaribu, E., Darmawan, I. P. A., Sopwan, I. D., & Arafah, N. (2021). Administrasi Pendidikan (Tinjauan Teori Dan Praktik). Penerbit Widina.

Hutapea, R. H. (2020). Kreativitas Mengajar Guru Pendidikan Agama Kristen Di Masa Covid-19. Didache: Journal of Christian Education, 1(1), 1. https://doi.org/10.46445/djce.v1i1.287

I.H. Enklarr dan E.G.Homrighausen. (2011). Pendidikan Agama Kristen. BPK Gunung Mulia.

Intarti, E. R. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Guru Kelas. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 4(1), 36–46.

Ipiana, I., & Triposa, R. (2018). Kajian Teologis Terhadap Peran Guru Agama Kristen Sebagai Pembimbing Dalam Meningkatkan Karakter Peserta Didik. Antusias: Jurnal Teologi Dan Pelayanan, 7(2), 121–134.

Karnawati, K., & Mardiharto, M. (2020). Sekolah Minggu Masa Pandemi Covid 19: Kendala, Solusi, Proyeksi. Didache: Journal of Christian Education, 1(1), 13–24. https://doi.org/10.46445/djce.v1i1.291

Lahagu, A. (2021). Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Membangun Karakter Remaja Di Sekolah Menengah Pertama. OSF Preprints. https://doi.org/10.31219/OSF.IO/5CW6Q

Lase, D., & Hulu, E. D. (2020). Dimensi Spritualitas dalam Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Kristen. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 13(1), 13–25. https://doi.org/10.36588/sundermann.v13i1.24

Lebar, L. E. (2006). Education That Is Christian. Gandum Mas.

Lewis, B. A. (2011). Character Building untuk Anak-Anak. Karisma Publishing.

Mukaromah, V. F. (2020, February). Kasus Bullying Siswa SMP di Malang, KPAI: Sekolah Diduga Tak Miliki Sistem Pengaduan. Kompas.Com.

Nainupu, A. M. Y. (2017). Pengajaran Doktrin Kekristenan Yang Terdapat Di Dalam Bahan Ajar Superbook Tahun 2016 Dan Persepsi Guru-Guru Sekolah Minggu Di Gereja-Gereja Mitra Superbook Wilayah Kecamatan Banyumanik. Sekolah Tinggi Teologia Baptis Indonesia.

Nicholls, A., & Nicholls, S. H. (2018). Developing a Curriculum. In Developing a Curriculum. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429454172

Piland, H. M. (1980). Basic Sunday School. Convention Press.

Pramana, C., Susanti, R., Ernawati, K., Darmawan, I. P. A., Miftah, M. Z., Lestyowati, J., Werdiningsih, R., & Ramadhani, R. (2021). Distance Learning In Primary Schools During The Covid-19 Pandemic In Indonesia: Challenges, Solutions, And Projections. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(4), 263–270. https://doi.org/10.17762/turcomat.v12i4.502

Preskila, E., & Jatmiko, B. (2020). Keluarga Harmonis berdasarkan Kolose 3:18-21 dan Pengaruhnya terhadap Etika Pergaulan Anak. Didache: Journal of Christian Education, 1(2), 153–168. https://doi.org/10.46445/djce.v1i2.345

Pujilestari, Y. (2020). Dampak Positif Pembelajaran Online Dalam Sistem Pendidikan Indonesia Pasca Pandemi Covid-19. ADALAH: Buletin Hukum Dan Keadilan, 4(1).

Purwanto, A. (2020). Studi Eksplorasi Dampak Work From Home (WFH) Terhadap Kinerja Guru Selama Pandemi Covid-19. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling , 2(1), 92–100.

Putri, R. S., Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Wijayanti, L. M., & Hyun, C. C. (2020). Impact of the COVID-19 pandemic on online home learning: An explorative study of primary schools in Indonesia. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(5), 4809–4818.

Rantesalu, M. B. (2017). Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Pelopor Revolusi Mental. Arrang: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 4(1), 61–72. https://doi.org/10.31220/OSF.IO/576QT

Rifai, E. (2012). Pendidikan Kristen Dalam Membangun Karakter Remaja Di Sekolah Menengah. Antusias: Jurnal Teologi Dan Pelayanan, 2(2), 179–193.

Sabran, S., & Sabara, E. (2019). Keefektifan Google Classroom sebagai media pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Lembaga Penelitian Universitas Negeri Makassar “Diseminasi Hasil Penelitian Melalui Optimalisasi Sinta Dan Hak Kekayaan Intelektual.”

Saragih, A. H. (2008). Kompetensi Minimal Seorang Guru Dalam Mengajar. Jurnal Tabularasa, 5(1), 23–34.

Seraano, J. B. N. (2009). Profesionalisme Guru Dan Bingkai Materi Pendidikan Agama Kristen SD, SMP, SMA. Bina Media Informasi.

Setiawan, D. E. (2019). Kelahiran Baru Di Dalam Kristus Sebagai Titik Awal Pendidikan Karakter Unggul. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 3(2), 154–161.

Siahaan, M. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia Pendidikan. Jurnal Kajian Ilmiah. https://doi.org/10.31599/jki.v1i1.265

Sidjabat, B. S. (2011). Mengajar Secara Profesional: Mewujudkan Visi Guru Profesional. Kalam Hidup.

Silaban, D. R. (2018). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Konselor Bagi Perubahan Perilaku Remaja Kelas X-XI Di SMA Negeri 48 Jakarta Timur. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 3(1), 22–44.

Simanjuntak, H. (2020). Kompetensi Guru PAK. Sekolah Tinggi Teologi Real Batam. https://doi.org/10.31219/OSF.IO/6MDCY

Surbakti, E. B. (2009). Kenalilah Anak Remaja Anda. Elex Media Komputindo.

Suriadhi, G., Tastra, I. D. K., & Suwatra, I. I. W. (2014). Pengembangan E-Learning Berbasis Edmodo Pada Mata Pelajaran IPA Kelas VIII Di SMP Negeri 2 Singaraja. Jurnal Edutech Undiksha, 2(1). https://doi.org/10.23887/JEU.V2I1.3795

Telaumbanua, A. (2018). Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Siswa. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika. https://doi.org/10.34081/fidei.v1i2.9

Thiesen, H. C. (2015). Teologi Sistematika. Gandum Mas.

Tjandra, D. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Abad 21. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.52220/SIKIP.V1I1.33

Turner, J. C. (1978). Pokok-Pokok Kepercayaan Orang Kristen. Lembaga Lieratur Baptis.

Tyler, R. W. (2013). Basic Principles of Curriculum and Instruction. The University of Chicago Press.

Wenas, M. L., & Darmawan, I. P. A. (2017). Signifikansi Pendidikan Anak Dalam Perspektif Alkitab. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 1(2), 118. https://doi.org/10.46445/ejti.v1i2.69

Wulandari, Y., & Kristiawan, M. (2017). Strategi Sekolah Dalam Penguatan Pendidikan Karakter Bagi Siswa Dengan Memaksimalkan Peran Orang Tua. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 2(2). https://doi.org/10.31851/jmksp.v2i2.1477

Zaluchu, S. E. (2020). Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif Di Dalam Penelitian Agama. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i1.167

Zaluchu, S. E. (2021). Metode Penelitian di dalam Manuskrip Jurnal Ilmiah Keagamaan. Jurnal Teologi Berita Hidup, 3(2). https://doi.org/10.38189/jtbh.v3i2.93




DOI: https://doi.org/10.47530/edulead.v2i2.75

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Astrid Maryam Yvonny Nainupu, I Putu Ayub Darmawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By:

                 

Published by: Sekolah Tinggi Agama Kristen Terpadu Pesat Salatiga
Institution Website: http://stak-pesat.ac.id/
Address: RT09/RW01, Desa Lopait, Kecamatan Tuntang, Kabupaten Semarang - Jawa Tengah
e-jurnal Website: http://stak-pesat.ac.id/e-journal/index.php/edulead/index
e-ISSN: 2722-5658 p-ISSN: 2722-645X

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0). 

 

View My Stats