Prinsip-Prinsip Desain Pembelajaran

Marde Christian Stenly Mawikere(1*),

(1) ID SINTA: 6706071 (Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Manado)
(*) Corresponding Author

Abstract


This article is a book review that discusses the work entitled “Principles of Learning Design”. This book serves as an essential guide to designing effective and relevant learning experiences in the ever-evolving field of education. The review provides a comprehensive overview of the book's content, which includes discussions on the fundamental principles of learning design, the integration of technology in learning, and foundational learning theories. The book successfully combines a strong understanding of learning theories with practical guidance for implementation in various educational contexts. While the book serves as a strong foundation, there are limitations in its understanding of the developments in learning design in today's digital world. This review recommends that readers, especially those involved in technology-driven education, seek additional, more recent, and context-specific resources on digital learning design to stay current with the evolving needs. Furthermore, the development of an updated edition of the book with a stronger emphasis on digital aspects and more relevant case examples would make it more pertinent in an era where education is becoming increasingly technology-dependent.

Abstrak

Artikel ini merupakan sebuah tinjauan buku yang mengulas karya berjudul “Prinsip-Prinsip Desain Pembelajaran”. Buku ini merupakan panduan penting dalam merancang pengalaman pembelajaran yang efektif dan relevan dalam dunia pendidikan yang terus berkembang. Tinjauan ini memberikan ikhtisar mendalam tentang isi buku, yang mencakup pembahasan prinsip-prinsip dasar desain pembelajaran, integrasi teknologi dalam pembelajaran, dan teori-teori pembelajaran yang mendasar. Buku ini menggabungkan pemahaman yang kuat tentang teori- teori pembelajaran dengan panduan praktis untuk mengimplementasikannya dalam berbagai konteks pendidikan. Meskipun buku ini menjadi landasan yang kuat, terdapat keterbatasan dalam pemahaman tentang perkembangan desain pembelajaran dalam dunia digital saat ini. Tinjauan ini merekomendasikan agar pembaca, terutama mereka yang terlibat dalam pendidikan berbasis teknologi, mencari sumber daya tambahan yang lebih baru dan spesifik tentang desain pembelajaran digital yang sesuai dengan kebutuhan saat ini. Selain itu, pengembangan edisi buku yang diperbarui dengan penekanan lebih kuat pada aspek digital dan contoh-contoh kasus yang lebih relevan akan menjadikan buku ini lebih relevan di era pendidikan yang semakin terhubung dengan teknologi.



Keywords


Learning Design, Education, Learning Principles, Educational Technology, Book Review.

References


Afif, Nur (2019). “Pengajaran dan Pembelajaran di Era Digital.” IQ (Ilmu Al-qur’an): Jurnal Pendidikan Islam Volume 2 No. 01 2019.

Hakim, Alif Lukmanul, Siti Latifah Mubasiroh, Dian Kus Pratiwi dan Fuadi Isnawan (2021). “Pengembangan Desain Pembelajaran Daring Etentertaiment Education System pada Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan di Lingkungan Universitas Islam Indonesia.” Refleksi Pembelajaran Inovatif, Vol. 3, No. 2, 2021.

Hidayat, Nandang dan Husnul Khotimah (2019). “Pemanfaatan Teknologi Digital Dalam Kegiatan Pembelajaran.” Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar Volume 02, Nomor 01, Maret 2019.

Kurniawati, Weni (2021). “Desain Perencanaan Pembelajaran.” Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan dan Ilmu Keislaman Vol. 7, No. 1 Januari-Juni 2021.

Suharni, Leli Tuti dan Farida Fachrudin (2019). “Pengembangan Desain Pembelajaran Dengan Model Assure di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu Volume 3 Nomor 3 Tahun 2019

Yaumi, Muhammad (2017). Prinsip-Prinsip Desain Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.




DOI: https://doi.org/10.47530/edulead.v4i2.168

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dr. Marde Christian Stenly Mawikere

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By:

                 JournalStories Main logo   

Published by: Sekolah Tinggi Agama Kristen Terpadu Pesat Salatiga
Institution Website: http://stak-pesat.ac.id/
Address: RT09/RW01, Desa Lopait, Kecamatan Tuntang, Kabupaten Semarang - Jawa Tengah
e-jurnal Website: http://stak-pesat.ac.id/e-journal/index.php/edulead/index
e-ISSN: 2722-5658 p-ISSN: 2722-645X

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0). 

 

View My Stats