Kembali ke Akar: Pendidikan Kristen dalam Menghadapi Isu Perubahan Iklim, Perang, dan Keterbatasan Akses Pendidikan
(1) Pengasuh Pondok Baca Rodo nDaya
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstract
The 21st century brings many changes that have never been in the previous century. Technology, takes a big enough role for human life. However, these advance are also accompanied by challenges that are unique to the 21st century. This, also has a major impact on Christian Education, which in the end is faced with the threat of climate change, the danger of nuclear war or the other acts of violence, and also the lack of acces to education. Using the literary research method, this article will explore several written source, such as the Bible, books, and jurnals that discus the life of Jesus and the legacy of Christian theology in the addressing these three challenges whether they are directly related to these issues or use creative interpetation to look for pararells to the problem. In the end, Christian education, with an emphasis on the family, offers three important steps: reaching out and opening up, compassion, and caring for the environment, to overcome these three problems.
Abstrak
Abad 21 membawa banyak perubahan yang belum pernah di abad sebelumnya. Teknologi, mengambil peran yang cukup besar bagi kehidupan manusia. Namun, kemajuan tersebut, juga diikuti dengan tantangan yang khas abad 21. Hal ini, juga memberikan dampak yang besar bagi Pendidikan Kristen, yang pada akhirnya diperhadapkan pada ancaman perubahan iklim, bahaya perang atau tindakan kekerasan lainnya, dan juga minimnya akses pendidikan. Dengan menggunakan metode penelitian pustaka, artikel ini akan menelisik beberapa sumber tulisan, seperti Alkitab, buku, dan jurnal yang membahas kehidupan Yesus dan warisan teologi Kristen, dalam menyikapi ketiga tantangan tersebut, baik yang bersinggungan secara langsung dengan masalah tersebut, maupun menggunakan penafsiran kreatif untuk mencari kesejajaran pada masalah tersebut. Pada akhirnya, Pendidikan Kristen, dengan menitikberatkan pada keluarga, menawarkan tiga langkah penting: menjangkau dan membuka diri, belarasa, dan peduli terhadap lingkungan, untuk mengatasi ketiga masalah tersebut.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Daftar Pustaka
Baharuddin, H., & Makin, M. (2017). Pendidikan Humanistik: Konsep, Teori, dan Aplikasi Praksis dalam Dunia Pendidikan. Ar-Ruzz Media.
Berkhof, L. (2013). Teologi Sistematika: Doktrin Manusia. Momentum.
Dewi, S. (2018). Ekofenomenologi: Mengurai Disekulibirium Relasi Manusia dengan Alam. Marjin Kiri.
Duff, J. (2005). The Element of New Testament Greek. Cambridge University Press.
Gibbs, S. (2017). AlphaZero AI beats champion chess program after teaching itself in four hours. https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/technology/2017/dec/07/alphazero-google-deepmind-ai-beats-champion-program-teaching-itself-to-play-four-hours
Harari, Y. N. (2018). 21 Lessons for the 21st Century. Vintage.
Hardiman, F. B. (2015). Seni Memahami: Hermeneutik dari Schleiermacher sampai Derrida. Kanisius.
Hattu, J. V. D. (2019). KETERKAITAN PENDIDIKAN KRISTIANI DI SEKOLAH DAN GEREJA. Indonesian Journal of Theology, 7(1), 25–45.
Heimans, Jerremy and Timms, H. (2018). New Power: How Power Works in Our Hyperconnected World----and How to Make It Work for You. New York: Doubleday. Doubleday.
Kartika, C. (2019). PEDAGOGI ILAHI: Pandangan Origen tentang Pengaruh Pembacaan Kitab Suci sebagai Pembentuk Nilai Kehidupa. Indonesian Journal of Theology, 7(1), 72–87. https://doi.org/10.1145/1390630.1390641
Kendi, I. X. (2019). How to Be An Antiracist. Random Publisher.
Kolimon, M. (2015). Vulnerability, Resistance and Solidarity in the Household of God - Theological Reflection on People on the Move and Human Trafficking in Asia-Pacific. In Living Together in the Household of God: Asian Reflection (pp. 59–72). Chirstian Confrence of Asia.
Lauterboom, M. (2019). DEKOLONIALISASI PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DI INDONESIA. Indonesian Journal of Theology, 7(1), 88–110. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Magdoff, F., & Foster, J. B. (2018). Lingkungan hidup dan kapitalisme. Marjin Kiri.
Mandalika, L. P. R. (2019). Apakah Allah Membenarkan Kekerasan: Memepertanyakan Yosua 8 sebagai Teks Legitimasi Kekerasan dalam Konteks Halmahera. In Z. J. Ngelow (Ed.), Teologi Bencana: Pergumulan Iman dalam Konteks Bencana Alam dan Bencana Sosial (pp. 105–127). BPK Gunung Mulia.
Martin, J. (2018). Building a Bridge. HarperOne.
McRae, D. (2016). Poso: Sejarah Komprehensif Kekerasan Antar Agama Terpanjang di Indonesia Pasca Reformasi. Marjin Kiri.
Nichols, T. (2018). Matinya Kepakaran: Perlawanan terhadap Pengetahuan yang Telah Mapan dan Mudaratnya. Gramedia Pustaka Utama.
Nolan, A. (2001). Jesus Before Christianity. Orbis Books.
Sasongko, N. (2016a). Hidup Abadi : Pengharapan Seutuh Semesta ? November, 1–12.
Sasongko, N. (2016b). “The Dearest Freshness Deep Down Things”: International Review of Mision, 105(1), 86–103. https://doi.org/10.2307/j.ctt22nm9w3.23
Sasongko, N. (2019). Arah Baru Pendidikan Kristiani di Indonesia? Sebuah Pengantar Editor. Indonesian Journal of Theology, 7(1), 1–6.
Shiang, G. Y. (2018). Sang Guru Duta. CV. Media Pusataka Utama.
Sianipar, D. (2020). PERAN PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DI GEREJA DALAM MENINGKATKAN KETAHANAN KELUARGA. Shanan, 4(1), 73–92.
Sidjabat, B. S. (2019). MERETAS POLARISASI PENDIDIKAN KRISTIANI: Sebuah Pengantar tentang Arah Pendidikan Kristiani di Gereja, Akademia, dan Ruang Publik. Journal of Chemical Information and Modeling, 7(1), 7–27. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Telaumbanua, S. (2020). PAK GEREJA DALAM KONTEKS LINGKUNGAN HIDUP SUATU REFLEKSI TERHADAP MARKUS 16:15. Shanan, 4(1), 41–56.
Westover, T. (2018). Educated. Random Publisher.
Wowor, J. F. . P. (2016). Human Development and Christian Education. In A. S. Arualangi, Ronald. Harmakaputra, Hans A. Sasongko, Nindyo. Wilar (Ed.), Dari Disabilitas ke Penebusan: Potret Pemikiran Teolog-Teolog Indonesia (pp. 59–78).
Wright, N. . (2014). Surprised by Scripture: Enganging Contemporary Issues. HarperOne.
Zed, M. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. Yayasan Obor.
DOI: https://doi.org/10.47530/edulead.v1i2.46
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed By:
Published by: Sekolah Tinggi Agama Kristen Terpadu Pesat Salatiga
Institution Website: http://stak-pesat.ac.id/
Address: RT09/RW01, Desa Lopait, Kecamatan Tuntang, Kabupaten Semarang - Jawa Tengah
e-jurnal Website: http://stak-pesat.ac.id/e-journal/index.php/edulead/index
e-ISSN: 2722-5658 p-ISSN: 2722-645X
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0).
View My Stats