Urgensi Peran Orang Tua Membangun Kepemimpinan Anak di Era Disrupsi Teknologi Berdasarkan Ulangan 6: 6-9

Santosa Santosa

Abstract


Technological disruption has an impact on fundamental changes in the order of human life. The disruption of technology has a positive and negative impact on human life. Facing the change and the impact of the technological disruption, the role of parents is very important in shaping leadership in children. This research was conducted by studying literature and text analysis of the Book of Deuteronomy 6:6-9. The results of this study aim to describe the urgency of the role of parents in building children's leadership according to Deuteronomy 6:6-9 in an era of technological disruption. The conclusion is the urgency of the role of parents in building children's leadership in an era of technological disruption according to Deuteronomy 6:6-9, among others: 1) To become spiritual educators of children. 2) Become a role model for spiritual discipline. 3) Discipline the spiritual growth of children. 4) Improve the relationship with children. 5) Give children responsibility for their spiritual growth. 6) Become a role model in healthy social media.

Abstrak

Disrupsi teknologi berdampak terhadap perubahan tatanan kehidupan manusia secara fundamental. Disrupsi teknologi memberi dampak positif dan negatif bagi kehidupan manusia. Menghadapi perubahan dan dampak akibat disrupsi teknologi, peran orang tua sangat penting dalam membentuk kepemimpinan dalam diri anak. Penelitian ini dilakukan dengan studi literatur dan analisis teks Kitab Ulangan 6: 6-9. Hasil penelitian ini bertujuan mendiskripsikan urgensi peran orang tua membangun kepemimpinan anak menurut Kitab Ulangan 6: 6-9 di era disrupsi teknologi. Diperoleh kesimpulan urgensi peran orang tua membangun kepemimpinan anak di era disrupsi teknologi menurut Ulangan 6: 6-9 antara lain: 1) Menjadi pendidik rohani Anak. 2) Menjadi role model disiplin rohani. 3) Mendisiplin pertumbuhan rohani anak. 4) Meningkatkan relasional dengan anak. 5) Memberi tanggungjawab anak terhadap pertumbuhan rohaninya. 6) Menjadi role model bermedia sosial sehat.


Keywords


Kepemimpinan, Kepemimpinan anak, Disrupsi Teknologi, Peran Orang Tua, Kerohanian Anak

Full Text:

PDF

References


Baker, S. (2017). Who’s Shaping Whom? Digital Disruption in the Spiritual Lives of Post-familial Emerging Adults. Journal of Youth and Theology, 16(2), 117–143. https://doi.org/10.1163/24055093-01602003

Barna, G. (2015). Leaders on Leadership (Gandum Mas).

Bashori, K. (2018). Pendidikan Politik di Era Disrupsi. Sukma: Jurnal Pendidikan, 2(2), 287–310. https://doi.org/10.32533/02207.2018

Boehlke, R. R. (2015). Sejarah Perkembangan Pikiran dan Praktek Pendidikan Agama Kristen (14th ed.). BPK Gunung Mulia.

Browning, W. R. F. (2007). Kamus Alkitab. BPK Gunung Mulia.

Charles F. Pfeiffer, E. F. H. (2014). The Wycliffe Bible Commentary. Gandum Mas.

Christian, M., & Mawikere, S. (2018). Efektivitas, efisiensi dan kesehatan hubungan organisasi pelayanan dalam kepemimpinan kristen. 2.

Covey, S. R. (2014). The Leader in Me. Dunamis Intra Sarana.

Darmawan, I. P. A. (2019). Pembelajaran Memorisasi Dalam Ulangan 6:6-9. EPIGRAPHE: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kristiani, 3(1), 21. https://doi.org/10.33991/epigraphe.v3i1.50

Diana, R. (2019). Prinsip Teologi Kristen Pendidikan Orang tua terhadap Anak di Era Revolusi Industri 4.0. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(1), 27–39. https://doi.org/10.34307/b.v2i1.79

Effendi, D., & Wahidy, A. (2019). Prosiding seminar nasional pendidikan program pascasarjana universitas PGRI palembang. Pemanfaatan Teknologi Dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21, 2, 999–1015.

Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian Kepustakaan Library Research. Literasi Nusantara.

Louis, J. P. (2014). Good Enough Parenting. Berean Publication House.

Malatuny, Y. G., Labobar, J., & Labobar, B. (2020). Literasi Media: Preferensi Warga Negara Muda di Era Disrupsi. Journal of Moral and Civic Education, 4(1), 42–51. https://doi.org/10.24036/8851412412020225

Marbun, P. (2020). Pemimpin Transformatif dalam Pendidikan Kristen. Magnum Opus: Jurnal Teologi Dan Kepemimpinan Kristen, 1(2), 72–87. http://e-journal.sttikat.ac.id/index.php/magnumopus/article/view/47/14

Maxwell, J. C. (2017). Semua Orang Bisa Memimpin (3rd ed.). BPK Gunung Mulia.

Munroe, M. (2008). The Spirit Leadership. Immanuel.

Nasution, C. (2020). Kajian Hukum Model Literasi Media Dalam Menganalisa Informasi Berita Palsu (Hoax) Pada Media Sosial. Jurnal Hukum Responsif, 157–170. http://jurnal.pancabudi.ac.id/index.php/hukumresponsif/article/view/759

Pazmino, R. W. (2012). Fondasi Pendidikan Kristen. BPK Gunung Mulia.

Prabowo, W. (2020). Peran Elkana dan Hana terhadap Masa Kecil Samuel: Tahap Awal Mencetak Pemimpin Kristen. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 1(2), 162–179. https://doi.org/10.47530/edulead.v1i2.39

Rima, G. L. M. dan S. D. (2016). Overcoming the Dark Side of Leadership (3rd ed.). Literatur SAAT.

Ronda, D. (2019). Kepemimpinan kristen di era disrupsi teknologi. 3, 1–8.

Simamora, M. R., & Hasugian, J. W. (2020). Penanaman Nilai-Nilai Kristiani bagi Ketahanan Keluarga di Era Disrupsi. Regula Fidei, 5(1), 13–24.

Suhadi, S., & Arifianto, Y. A. (2020). Pemimpin Kristen Sebagai Agen Perubahan di Era Milenial. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 1(2), 129–147. https://doi.org/10.47530/edulead.v1i2.32

Sunarto, PhD, A. (2017). Dampak Media Sosial Terhadap Paham Radikalisme. Nuansa, 10(2), 89–99. https://doi.org/10.29300/nuansa.v10i2.647

Tabrani, A. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Dan Mentoring Terhadap Motivasi Dalam Melayani. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 1(1), 77–91. https://doi.org/10.47530/edulead.v1i1.23

Uhlus, Y. T. (2016). Menjadi Orang Tua Bijak di Era Digital. Metagraf.

Waharman, W. (2018). Peran Orang Tua Dalam Pertumbuhan Spiritualitas Anak: Sebuah Studi Eksegetis Efesus 6:1-4. Manna Rafflesia, 4(2), 116–129. https://doi.org/10.38091/man_raf.v4i2.92

Zaluchu, S. E. (2020a). Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif Di Dalam Penelitian Agama. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(1), 28. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i1.167

Zaluchu, S. E. (2020b). Dinamika Hoax, Post-Truth dan Response Reader Criticism di Dalam Rekonstruksi Kehidupan Beragama. Religió: Jurnal Studi Agama-Agama, 10(1), 98–117. https://doi.org/10.15642/religio.v10i1.1310




DOI: https://doi.org/10.47530/edulead.v2i1.61

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Santosa Santosa

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Indexed By:

                 JournalStories Main logo

Published by: Sekolah Tinggi Agama Kristen Terpadu Pesat Salatiga
Institution Website: http://stak-pesat.ac.id/
Address: RT09/RW01, Desa Lopait, Kecamatan Tuntang, Kabupaten Semarang - Jawa Tengah
e-jurnal Website: http://stak-pesat.ac.id/e-journal/index.php/edulead/index
e-ISSN: 2722-5658 p-ISSN: 2722-645X

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0). 

 

View My Stats