Strategi Pelayanan Guru Sekolah Minggu Bagi Pertumbuhan Rohani Anak

Mikha Agus Widiyanto(1*), Nostry Nostry(2),

(1) SINTA: 6704094 (Sekolah Tinggi Teologi Tenggarong)
(2) Sekolah Tinggi Teologi Tenggarong
(*) Corresponding Author

Abstract


Sunday school teachers have an important role in the children's spiritual formation. Through the right ministry strategy, children could be guided to grow in their spiritual life. This study aimed to examine the effective Sunday school teacher service strategies in increasing the children's spiritual growth. The method used in this research was correlational. The research was conducted at the Indonesian Gospel Kemah Church, Kombeng District and Telen District, East Kutai District. The results showed that the Sunday school teacher service strategy had a significant effect on children's spiritual growth. Through child-centered learning and teaching creatively the Word of God have an impact on children's spiritual growth and improvement

Keywords


Ministry strategies, Spiritual Growth, Sunday School Teachers

References


Blattner, D. (2003). Metode Mengajar Anak-anak Sekolah Minggu. Bandung: Lembaga Literatur Baptis.

Caram, P. G. (1996). Kekristenan Sejati. Jakarta: Nafiri Gabriel.

Christiani, T. K. (2003). Pendidikan Anak: Penting Tetapi Disepelekan. In Ajarlah Mereka Melakukan. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Efata, T. P. (2001). 80 Aktivitas Kreatif untuk Sekolah Minggu & Persekutuan Remaja Pemuda. Yogyakarta: Andi Offset.

Jacobsen, M. B. (1997). Ketika Anak Anda Bertumbuh. Bandung: Kalam Hidup.

Juanda. (2016). Pengaruh Kelas Pendalaman Iman Anak Lebak Arum (PIALA) terhadap Pertumbuhan Rohani Anak Usia 11-14 Tahun Di Kompleks Perumahan Lebak Arum Surabaya. Kerusso, 1(1), 51–56.

Kadarmanto, R. S. (2003). Tuntunlah ke Jalan yang Benar. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Kristiono, T., & Perdana, D. P. (2019). Hambatan Guru dan Pelayanan Sekolah Minggu di Gereja Kristen Jawa Jebres Surakarta. Jurnal Teologi Gracia Deo, 1(2), 90–100. https://doi.org/10.46929/graciadeo.v1i2.9

Latif, H. F. (2018). Pengaruh Pengajaran dan Persekutuan Terhadap Tingkat Pertumbuhan Rohani Anak dan Remaja. EPIGRAPHE: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kristiani, 1(2), 119. https://doi.org/10.33991/epigraphe.v1i2.18

Laufer, R., & Dyck, A. (1997). Pedoman Pelayanan Anak Seri 2. Malang: YPPII - Departemen Pembinaan Anak dan Pemuda.

Lie, P. (1997). Mengajar Sekolah Minggu yang Kreatif. Yogyakarta: Andi Offset.

Lie, P. (1999). Teknik Kreatif dan Terpadu dalam Mengajar Sekolah Minggu. Yogyakarta: Andi Offset.

Lie, P. (2003). Mereformasi Sekolah Minggu. Yogyakarta: Andi Offset.

Naipospos, P. S. (1988). Penuntun Sekolah Minggu. Jakarta: Yayasan Komunikasi Bina Kasih/OMF.

Nelly, N. (2019). Menerapkan Kesabaran Menurut Kitab Amsal dalam Mengajar Sekolah Minggu. KHARISMATA: Jurnal Teologi Pantekosta, 2(1), 20–27. https://doi.org/10.47167/kharis.v2i1.26

Panuntun, D. F., Tanduklangi, R., Adeng, M., & Randalele, C. E. (2019). Model Ibadah Sekolah Minggu Kreatif-Interaktif bagi Generasi Alfa di Gereja Toraja. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(2), 193–208. https://doi.org/10.34307/b.v2i2.113

Purba, J. W. (2019). Peran Orangtua Dan Guru Pak Dalam Pembentukan Karakter Rohani Anak Di SDN Cawang 01 Pagi, Jakarta Timur. Institutio : Jurnal Pendidikan Agama Kristen, V(I), 1–8.

Retnaningsih, D. (2019). Tantangan dan Strategi Guru di Era Revolusi Industri 4.0 dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional: Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan Di Era Revolusi Industri 4.0., 21(September), 23–30.

Riniwati, R. (2020). Pembinaan Guru Sekolah Minggu Untuk Mengajarkan Konsep Keselamatan Pada Anak. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(2), 185. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i2.247

Setiawani, M. G. (2000). Pembaharuan Mengajar. Bandung: Kalam Hidup.

Sidjabat, B. S. (2017). Mengajar secara Profesional. Bandung: Kalam Hidup.

Siswanto, I. (2006). 20 Peraga Sekolah Minggu Asyik. Yogyakarta: Andi Offset.

Widiyanto, M. A. (2013). Statistika Terapan. Konsep dan Aplikasi dalam Penelitian Bidang Pendidikan, Psikologi dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Widiyanto, M. A. (2014). Statistika Untuk Penelitian Bidang Teologi, Pendidikan Agama Kristen, & Pelayanan Gereja. Bandung: Kalam Hidup.




DOI: https://doi.org/10.47530/edulead.v2i2.83

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Mikha Agus Widiyanto, Nostry Nostry

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By:

                 JournalStories Main logo   

Published by: Sekolah Tinggi Agama Kristen Terpadu Pesat Salatiga
Institution Website: http://stak-pesat.ac.id/
Address: RT09/RW01, Desa Lopait, Kecamatan Tuntang, Kabupaten Semarang - Jawa Tengah
e-jurnal Website: http://stak-pesat.ac.id/e-journal/index.php/edulead/index
e-ISSN: 2722-5658 p-ISSN: 2722-645X

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0). 

 

View My Stats